För 10 år sedan…

När Isabelle kom till världen.

Var hos bm på morgonen den 7 april, och när hon kände efter så var huvudet rejält fixerat, knappt så hon kände det. ”Nu dröjer det nog inte länge till” sa hon. Men vad betyder det? 2 timmar? 3 dagar? 1 vecka? Kändes ändå skönt att veta att det närmade sig slutet. Efteråt åkte jag till en kompis och fikade. När jag skulle därifrån för att hämta barnen kände jag första värken. Fast då vågade jag inte tro på det riktigt, hade ju haft mycket sammandragningar och förvärkar innan. Nästa värk kom vid skolan och den tredje på dagis. Förvarnade Ivo att det nog var något på g Kl 14-15 hade jag sammandragningar ungefär var 10:e minut så länge jag rörde på mig. När jag satte mig ner avstannade de, så jag gick fram och tllbaka och upp och ner i trappan. Barnen fick titta på video. Ringde en kompis som hämtade barnen. Vid 16-tiden kom Ivo hem. Då ställde jag mig i duschen och se´n blev det lite mer fart på värkarna. Vi kom in till förlossningen 18:15, då gjorde det ont, men sammandragningarna var fortfarande rätt oregelbundna. Bm satte ctg och det bev mer och mer intensivt. 19:30 undersökte hon mig och då var jag redan öppen 6-7 cm! Se´n rullade det på i rask takt. Bedövning kunde jag glömma, jag som är så smärträdd! Men jag klarade av det bra ändå med hjälp av vetekudde på ryggen och mot slutet tog jag lustgas. Jag höll mig stående (läs hängandes i en gåstol *s*) länge men 20:30 orkade jag inte längre. Kände trycket neråt och la mig på sidan. Bm konstaterar att jag är öppen 9 cm. Strax därpå small det till och där gick vattnet. Vänder över till halvsittande läge och känner att barnet är på väg. Det gör ju så djävulskt ont, jag skriker i lustgasmasken, men jag tar ner mina händer och känner huvudet. Krystar en gång och har huvudet i mina händer. Bm vänder bebisen lite innan hon hjälper mig att få händerna på rätt ställe och sedan krystar jag en gång till samtidigt som jag tar upp henne alldeles själv på min mage! Det var helt underbart att jag faktiskt tog emot henne själv!!! Då var klockan 20:59. Tittade strax efter vad det var för en sort och det var en liten tjej! Allt gick jättebra, fick en liten bristning som inte ens behövde sys och en upplevelse som jag bär med mig hela livet.

Kommentera

