Annars är man bara en liten lort

Jag har aldrig rebloggat förut, men detta känns viktigt! Kan jag nå en enda människa mer som inte skulle läst det annars så har jag nått ett mål.

Diakonibloggen

Du sitter i tv-soffan, uppkrupen framför Sagan om Ringen. Eller Avatar. En nästan vilken film som helst. Och när de goda reser sig upp, går samman mot ondskan, ser den i vitögat och går rakt mot de skräckinjagande orcherna eller de förtryckande kolonisatörerna från planeten Jorden, jublar du inombords. Ja! Äntligen! Vik inte ner er nu!

Men när det kryper närmare. När ondskan står utanför vår egen dörr – då händer något. Då identifierar vi oss inte längre med de modiga människorna på film. Då börjar vi leta efter utvägar för att slippa riskera ens en lillfingernagel.

IMG_6154Den 1 maj kommer flera hundra nazister till min stad. För att med vässade fanor, sköldar och hakkorsliknande symboler marschera gatan fram och skandera ”Stolt svensk nationalist” och ”Sverige åt svenskarna”. Jag har tappat räkningen på hur många som föreslagit att vi ska hålla oss inomhus den dagen. Att vi inte ska bry…

View original post 312 fler ord

Kommentera

